Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Krisinformation.se är bäst på Facebook

    ​Krisinformation.se, som drivs av MSB, har blivit utsedd till bästa myndighetssida på Facebook under årets andra kvartal. ​- Vi har varit otroligt aktiva och löpande kommunicerat både bekräftad information från svenska myndigheter men också egenproducerad information. Närvaro och dialog är andra framgångsfaktorer, säger Camilla Hedquist, tillförordnad enhetschef för Krisinformation.se.

  • ​Så stärker vi samverkan mellan myndigheter för att utveckla hanteringen av covid-19

    För att stärka myndigheters arbete med covid-19 har ett stort antal myndigheter identifierat hur det gemensamma arbetet kopplat till pandemin kan utvecklas. Syftet är att uppnå en så god beredskap som möjligt för att minimera effekterna av nya utbrott av pandemin covid-19.
    – Den pågående pandemin hanteras i första hand av sjukvården, kommunerna, Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten, men pan

  • MSB stödjer hantering av översvämning i Ukraina

    ​Ukraina kämpar just nu med allvarliga konsekvenser av stora översvämningar. Regeringen har fattat beslut om att Sverige genom MSB ska stödja Ukraina med materiel för att stärka landets beredskap.

  • ​Sommaren utmanar vårt beteende i coronatider

    I dag släpps veckans rapport från Kantar Sifo, som handlar om människors uppfattningar och beteenden under pandemin. Undersökningen fylls på varje dag, så att man kan följa utvecklingen över tid. Totalt har knappt 9 000 personer besvarat enkäten som genomförts sedan 21 mars. Fler uppger att de följer rekommendationerna i mindre utsträckning nu än för en till två veckor sedan.

  • 8 av 10 följer fortfarande rekommendationerna

    I dag släpps veckans rapport från Kantar Sifo, som handlar om människors uppfattningar och beteenden under pandemin. 8 av 10 följer fortfarande myndigheternas corona-rekommendationer. Totalt har över 8 100 personer besvarat enkäten som genomförts sedan 21 mars.

  • ​Kronprinsessparet besökte MSB i Stockholm

    Under måndagen den 16 mars besökte DD.KK.HH. Kronprinsessan och Prins Daniel MSB. Besökte ägde rum i MSB:s lokaler i Tomteboda, Solna. Syftet med besöket var att få en uppdaterad lägesbild över MSB:s arbete med coronaviruset.

  • Dan Eliasson besökte Räddningstjänsten Halmstad

    Översvämningarna i södra Sverige har varit omfattande. För att bilda sig en egen uppfattning om händelserna besökte MSB:s generaldirektör, Dan Eliasson, Räddningstjänsten Halmstad i går.

  • Stärkt nordiskt samarbete inför klimatrelaterade kriser

    Generaldirektörerna från beredskapsmyndigheterna i Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge träffades i dag på ett gemensamt möte i Köpenhamn. Där enades man om att fortsättningsvis förstärka det nordiska beredskapssamarbetet.

Visa mer